Maalämpö palvelusopimuksella – huoletonta ja joustavaa lämpöä

Kaksi miesoletettua keskustelevat keltaisen talon edustalla
15.4.2025

Turkulainen taloyhtiö vaihtoi öljylämmityksen maalämpöön palvelusopimuksella, jonka myötä Turku Energia vastaa järjestelmän toimivuudesta koko sopimuskauden ajan.

Asunto Oy Turun Pyölinpellonkatu 32 on pieni, kahdeksan huoneiston taloyhtiö Turun Pitkämäessä. Viihtyisällä tontilla sijaitseva pienkerrostalon vanhempi osa valmistui vuonna 1950 ja uudempi vuonna 1980. Talon asunnot olivat lämmenneet alusta asti öljylämmityksellä, mutta vuonna 2024 taloyhtiössä alettiin pohtia toiseen lämmitysjärjestelmään siirtymistä.

– Öljykattilan tekninen käyttöikä oli päättymässä, ja pohdimme, kannattaako edelleen pysyä öljylämmityksessä vai harkita muita vaihtoehtoja. Öljyn hinta on noussut viime vuosina merkittävästi, ja koska lämmitys on taloyhtiössä suuri yksittäinen kuluerä, sen vaikutus hoitovastikkeeseen on ollut merkittävä, isännöitsijä Petri Hellsten Urho Isännöinnistä toteaa.

Taloyhtiössä pohdittiin lämmitysmuotoa myös ilmastokysymysten näkökulmasta sekä sen vaikutusta asuntojen jälleenmyyntiarvoon. Uusi lämmitysratkaisu haluttiinkin valita myös vastuullisuutta silmällä pitäen.

Maalämpö palvelusopimuksella on joustava valinta

Aluksi taloyhtiössä pohdittiin mahdollisuutta liittyä kaukolämpöverkkoon tai asentaa ilmavesilämpöpumppu. Ilmavesilämpöpumpun ulkoyksikölle ei ollut sopivaa paikkaa lämmönjakohuoneen ulkopuolella, ja myös kaukolämpö oli rajattava vaihtoehtojen joukosta pois.

– Kaukolämpöverkko kulkee sen verran kaukana, ettei ollut järkevää rakentaa liittymää tälle alueelle. Alueella ei lähtökohtaisesti ole riittävästi potentiaalista asiakaskuntaa kaukolämpöverkon laajentamiselle, joten päätimme tarjota taloyhtiölle vaihtoehtoista ratkaisua eli maalämpöä palvelusopimuksella, kertoo Turku Energian avainasiakaspäällikkö Tommy Rönnqvist.

Maalämmön palvelusopimus tarkoittaa sitä, että Turku Energia vastaa yhteistyökumppaneidensa kanssa maalämpöjärjestelmän asennuksesta ja laitteiston ylläpidosta koko sopimuskauden ajan, mikä vähentää taloyhtiön vastuuta ja riskejä. Palvelumallin suurimpia etuja on, ettei taloyhtiön tarvitse tehdä suurta alkuinvestointia.

– Suora hankinta olisi vaatinut suuren lainan, eikä taloyhtiössä ollut siihen halukkuutta. Palvelusopimusmallissa on paljon taloyhtiön kannalta helpottavia tekijöitä. Turku Energia huolehtii, että laitteisto toimii ja tuottaa lämpöä, joten monet riskit jäävät pois taloyhtiön harteilta, Hellsten sanoo.

Palvelusopimuksella huolettomuutta ja ennustettavuutta

 Maalämmön palvelusopimusmallissa Turku Energia kantaa vastuun laitteistosta ja sen ylläpidosta koko 15 vuoden sopimuskauden ajan, mikä tekee ratkaisusta huolettomamman taloyhtiölle.

– Jos taloyhtiö hankkii maalämpölaitteiston suoraan omaksi, kyseessä on todella iso investointi. Se vaatii myös projektin johtamiselta paljon ja sisältää aina riskejä – yllätyksiä voi tulla niin hinnan kuin toteutuksenkin osalta. Tässä mallissa taloyhtiö on näiltä osin huoleton osapuoli, Hellsten toteaa.

Hellsten näkee, että palvelusopimusmalli sopii erityisesti taloyhtiöille, joilla ei ole omaa kiinteistöhuoltoa.

– Jos taloyhtiöllä ei ole omaa huoltomiestä tai etävalvontaa koskevaa sopimusta maalämpöjärjestelmiä huoltavan yrityksen kanssa seuraamassa järjestelmää, jää osakkaiden vastuulle huolehtia, että se toimii moitteettomasti. Jos maalämpöjärjestelmä menee esimerkiksi vikatilaan, investoinnista ei saada tavoiteltua energian säästöä vaan laitteisto tuottaa pahimmassa tapauksessa lämpöä vain sähkövastuksen avulla, jolloin mitään säästöä ei synny.

Koko projekti yhdeltä luukulta

Asennustyöt tehtiin sulan maan aikana, mikä helpotti urakkaa. Maalämpöjärjestelmä otettiin käyttöön Pyölinpellonkadulla lokakuussa 2024. Hellsten kertoo, että projektin eteneminen yllätti positiivisesti.

– Olin itse kesälomalla, kun Turku Energialta tuli ilmoitus, että asennustyöt voidaan pian aloittaa ja laitteisto on mahdollista saada toimimaan ennen lämmityskauden alkua. Kaikki työt etenivät nopeasti ja sujuvasti ilman suurempia kommelluksia.

Urakoitsija oli taloyhtiölle entuudestaan tuttu, mikä osaltaan helpotti yhteistyötä. Samalla hankkeen yhteydessä tehtiin muitakin parannuksia kiinteistöön.

– Sähköautojen latausvalmius saatiin toteutettua samojen kaivutöiden yhteydessä ja sähköpääkeskus uusittiin. Näin saimme nykyaikaistettua taloa muutenkin kuin vain lämmitysjärjestelmän osalta, Hellsten sanoo.

Hän kiittelee projektin toteutusta ja Turku Energian nopeaa reagointia.

– Tommyn kanssa oli helppo asioida. Aina kun jotain kysymyksiä tai tarpeita nousi esiin, niihin reagoitiin nopeasti ja asiat etenivät ilman viivästyksiä. Käytännössä kaikki tuli yhdeltä luukulta, sillä Turku Energia vastasi laitteiston hankinnasta ja urakoitsijayhteistyöstä. Myös projektin aikana tulleet lisätyöt hoituivat sujuvasti.

Pyölinpellonkadulla energia-asioita mietitään pitkälle tulevaisuuteen katsoen. Yksi energiakumppanin valintaan vaikuttaneista tekijöistä oli Turku Energian asema vahvana paikallisena toimijana.

– Turku Energia on iso ja paikallinen toimija, mikä herätti osakkaissa luottamusta laitteiston hankinnan suhteen. Taloyhtiössä voidaan olla lämmitysjärjestelmän suhteen huolettomin mielin ja luottaa siihen, että apu on tarpeen tullen lähellä, Hellsten toteaa.

Turku Energialta saat taloyhtiöllesi mitoitetun ja räätälöidyn lämmitysratkaisun öljylämmityksen tilalle helposti ja luotettavasti.

Ota yhteyttä

Tommy Rönnqvist
Avainasiakaspäällikkö
022628633tommy.ronnqvist@turkuenergia.fiLinkedIn
Tommy vastaa kaukolämmön ja -jäähdytyksen myynnistä. Hän vastaa taloyhtiöille ja yrityksille tarjottavista lämmitys- ja jäähdytysratkaisuita. Hän huolehtii aktiivisesta yhteydenpidosta avainasiakkaidemme sekä sidosryhmiemme kanssa.

Mitä mieltä olet tästä sisällöstä?