Miisa-Lotta Mikkola auttaa asiakkaita

Turku Energian Asiakkuudenhallinnasta saa apua niin sähkösopimuksen tekemiseen, oman kulutuksen seurantaan kuin laskujen tulkitsemiseenkin. Palveluneuvoja Miisa-Lotta Mikkola opastaa asiakkaita esimerkiksi EnergiaOnline-palvelun käyttöön.
Miisa-Lotta Mikkola tuli Turku Energiaan töihin tradenomiopintojen ammattiharjoittelupaikan kautta. Opintojen alussa hänellä oli suunnitelmissa työ logistiikka-alalla, mutta loppuvaiheessa myös taloushallinto alkoi kiinnostaa. Harjoittelu Turku Energiassa sytytti kiinnostuksen energia-alaan. Nykyisessä työssään Asiakkuudenhallinnan neuvonnassa hän on ollut vajaat kaksi vuotta.
– Työ Asiakkuudenhallinnassa on monipuolista ja kiinnostavaa. Sähkö ja energia olivat ennen minulle vain asia, joka tuli pistorasiasta. Mutta sehän on paljon muutakin, energia on elintärkeää. Olen oppinut paljon uutta, vaikka olen ollut vasta vähän aikaa talossa. On hienoa nähdä, kuinka osaamista jaetaan ja autamme kuluttajien lisäksi myös toisiamme, Mikkola kertoo.
Tukea energia-asioihin puhelimessa, verkossa ja paikan päällä
Turku Energian asiakkaat saavat opastusta pulmiinsa ja voivat etsiä tietoa monen kanavan kautta, kuten asiakaspalvelusta puhelimitse tai EnergiaOnline-palvelun lomakkeella. Henkilökohtaisesti voi käydä palvelupisteessä Turku Energian toimipisteessä Teollisuuskadulla, kun on varannut ajan. Myös kotisivujen kautta voi pyytää yhteydenottoa. Verkosta löytyvät muun muassa usein kysytyt kysymykset vastauksineen.
Mikkolan mielestä EnergiaOnline-palvelusta saa hyvin tietoa esimerkiksi omasta sähkösopimuksestaan ja voi seurata omaa sähkön ja lämmön kulutustaan sekä laskutusta.
– Usein käymme palvelupisteessäkin läpi EnergiaOnlineen kirjautumista ja näytän, mitä kaikkea sieltä löytyy. Monelle on ihan uusi asia, että omaa kulutustaan voi seurata niin tarkasti, Mikkola kertoo.
Asiakkaat kysyvät Asiakkuudenhallinnasta esimerkiksi, mistä osatekijöistä lasku muodostuu ja miten voi valita uusiutuvia energiamuotoja.
– On mukavaa nähdä asiakkaan helpotus, kun hän on saanut mieltään askarruttaneeseen asiaan apua. Esimerkiksi sähkön hinnasta ja pörssisähkön hinnanmuutoksista ollaan kiinnostuneita. Ohjaamme myös muun muassa sähköautojen latausvaihtoehdoista kiinnostuneet eteenpäin asiantuntijoiden puoleen, Mikkola sanoo.
Monipuolista työtä ja merkityksellisiä hetkiä
Asiakkuudenhallinnan tiimin työtehtävät ovat vaihtelevia, ja töitä myös kierrätetään. Työtehtäviä on laidasta laitaan, mikä on Mikkolan mielestä hyvä asia.
– Asiakaskontaktien lisäksi tiimimme tekee yhteistyötä muiden tiimien kanssa ja on varsinkin yritysmyynnin tukena.
Mikkola pitää asiakaspalvelusta. Hänelle on ilo auttaa ja saada asiakkaat oivaltamaan, miksi esimerkiksi sähkösopimuksissa on eroja. Kaikkeen löytyy yleensä ratkaisu. Mikkola pitää myös palvelupisteessä työskentelystä, koska on mukava tavata asiakkaita kasvotusten.
– On esimerkiksi palkitsevaa saada auttaa ulkomaalaistaustaisia asiakkaita, vaikka meillä ei välttämättä ole edes yhteistä kieltä. Olen avannut monelle ukrainalaiselle sähkösopimuksen puhelimen käännössovelluksen avulla. Olen iloinen, kun voin tukea muualta tulevia asettumaan Turkuun ja saada heille sähköt kotiin, Mikkola kertoo mieleen jääneistä asiakaskohtaamista.
Kuun vaihteet laskutuksineen ovat tyypillisesti kiireisiä aikoja asiakashallinnassa. Vuodenvaihde on vuodenajoista ruuhkaisin aika ja syksylläkin on vilskettä. Tällöin esimerkiksi muutetaan paljon, ja yrityksillä on paljon alkavia sähkösopimuksia. Mikkola vinkkaa muuttajille, että sopimuksen kanssa kannattaa olla ajoissa liikkeellä, jotta se astuu voimaan muuttopäivänä.
Teksti: Johanna Pelto-Timperi // Kuvat: Timo Jakonen