Förbered dig på strömavbrott

Kom ihåg dessa saker:
Spara i förväg de informationskanaler i dina enheter som du kan få information från under en omfattande och långvarig undantagssituation. Till exempel: mobilappen 112 Suomi, Yles nyhetssajt, Yles radionyheter, Yle Radio Vega (i Åbo 101,4 MHz), text-tv-sidorna 112 och 866.
Ett elavbrott är i sig inte en orsak att ringa det allmänna nödnumret, om det inte finns en omedelbar fara för liv, hälsa eller egendom. Ladda ändå ner 112 Suomi-appen till din telefon och placera appens ikon på telefonens startskärm för nödsituationer. Vid en nödsituation kan du ringa via appen, och din position skickas automatiskt till nödcentralen.
Spara Åbo Energis journummer för felanmälningar i din telefon: 0800 02001. Kom dock ihåg att vi övervakar elnätet dygnet runt. Vi uppdaterar informationen i våra kommunikationskanaler så snart som möjligt. Därför behöver du inte ringa oss direkt när ett strömavbrott börjar. Kontrollera först våra kommunikationskanaler.
Spara länken till vår avbrottskarta i dina webbläsarfavoriter. Vi får omedelbart information om större fel till våra system, och de visas direkt på kartan. Mindre fel visas inte automatiskt, utan vi uppdaterar informationen på kartan så snart som möjligt.
Prenumerera på våra avbrottsmeddelanden till din mobiltelefon och e-post. (Instruktioner och meddelanden är på finska.)
Vilka saker behöver jag ha hemma vid ett strömavbrott? Läs mer på webbplatsen 72tuntia.fi.
Se till att du har ett nödförråd hemma för minst tre dagar. Läs mer på webbplatsen 72tuntia.fi.
Läs informationspaketet om strömavbrott
Vi följer elnätets situation 24/7
Vi övervakar elnätet dygnet runt. Våra övervakningssystem får information om större nätfel omedelbart. Därför behöver du inte ringa oss direkt när ett strömavbrott börjar. Kontrollera först våra kommunikationskanaler. Om det inte finns någon information om avbrottet efter en stund, kan du göra en felanmälan via vårt formulär.
Turku Energias journummer (tel. 0800 02001) ska dock alltid ringas vid nödsituationer som rör elnätet. Du kan också ringa om du känner till orsaken till strömavbrottet – det kan hjälpa oss att lokalisera felet snabbare.