Gör så här vid strömavbrott
Vi övervakar elnätet dygnet runt. Vi uppdaterar informationen i våra kommunikationskanaler så snart som möjligt. Därför behöver du inte ringa oss direkt när ett strömavbrott börjar. Kontrollera först våra kommunikationskanaler.
Du behöver inte kontakta elnätsbolaget vid elavbrott som beror på elbrist. Håll dig lugn. Situationen hanteras av yrkespersoner och åtgärderna är planerade och övade i förväg. Mer information om elbrist finns på den här sidan.
Om du känner till orsaken till strömavbrottet, till exempel ett träd som fallit över en ledning, anmäl det omedelbart till vårt journummer, tel. 0800 02001. Numret är öppet dygnet runt. Du kan ringa Turku Energis journummer i alla nödsituationer som rör elnätet.
Ett träd som har fallit över en elledning får under inga omständigheter avlägsnas på egen hand. Rör inte vid något som har kontakt med elledningar.
När elen är avstängd
Om en enskild elapparat slutar fungera, kontrollera först att själva apparaten inte är trasig. Prova om lamporna tänds i andra rum och om andra hushållsapparater fungerar.
Ett strömavbrott i hela bostaden kan bero på en trasig säkring. Kontrollera i elcentralen om säkringarna är hela.
Kontrollera om grannen har el. Lyser det i närliggande hus och på gatan?
Ring oss inte ännu i det här skedet. Det är troligt att vi redan känner till avbrottet. Vi övervakar elnätets status dygnet runt. Vårt övervakningssystem får omedelbart information om större nätfel.
Kontrollera om det finns information om avbrottet i någon av våra kommunikationskanaler. I våra meddelanden berättar vi vilka områden som påverkas av elavbrottet och ofta även en uppskattad tid för när felet är åtgärdat.
Vi informerar om strömavbrott via dessa kanaler:
Avbrottskartan: På avbrottskartan ser du det aktuella läget i vårt elnät. Vi får omedelbart information om större fel till våra system, och de visas direkt på kartan. Mindre fel visas inte automatiskt, utan vi uppdaterar informationen på kartan så snart som möjligt.
Webbplats: Vid större störningar publicerar vi alltid uppdateringar på förstasidan av vår webbplats: www.turkuenergia.fi
Sociala medier:: Vi informerar om avbrott även via Facebook och X.
Lokala medier: Större avbrott och uppskattad varaktighet rapporteras ofta också i lokala medier. Vi skickar meddelanden om elavbrott till medierna och våra centrala intressenter, såsom räddningsmyndigheterna och kommunikationsavdelningen vid Åbo stad.
SMS- och e-postmeddelanden: Prenumerera på våra avbrottsmeddelanden till din mobiltelefon och e-post. (Anvisningar och meddelanden är på finska.)
Planerade underhållsavbrott: Vi informerar om planerade underhållsavbrott tre dygn i förväg till de kunder som påverkas av elavbrottet och som har beställt elektroniska störningsmeddelanden. Övriga kunder får förhandsinformationen som ett brev på papper.
Strömavbrott relaterade till elbrist: Vi försöker informera i förväg om eventuella strömavbrott som orsakas av elbrist, i den mån det är möjligt. Det är dock viktigt att notera att förhandsinformation tyvärr inte alltid är möjlig om ett beslut om att begränsa elförbrukningen kommer från Findgrid med kort varsel (mindre än 15 minuter). Särskilt om en ökad risk för elbrist har meddelats, bör du aktivt följa alla våra kommunikationskanaler samt den allmänna median. Vid elbristsituationer kan ett ovanligt stort antal textmeddelanden skickas ut nationellt, vilket innebär att det inte finns full garanti för att alla textmeddelanden når fram. Läs mer om elbrist.
Myndighetsmeddelanden: Vid en omfattande undantagssituation är det viktigt att följa myndigheternas information. Myndighets- och varningsmeddelanden publiceras bland annat i mobilappen 112 Suomi, på Yles nyhetssajt, i Yles radionyheter, Yle Radio Vega (i Åbo 101,4 MHz), på flera tv-kanaler samt på text-tv-sidorna 112 och 866.
Om det inte finns någon information om elavbrottet i våra kommunikationskanaler efter en liten stund, kan du skicka ett meddelande via vårt felanmälningsformulär.
Om det fortfarande inte finns någon information efter 1–2 timmar, kan du ringa vårt journummer, tel. 0800 02001. Numret är öppet dygnet runt. Vid omfattande elavbrott kan vår telefontjänst vara överbelastad.
Lampor och elapparater: När strömavbrottet börjar kan du stänga av lampor och elapparater, eftersom de ändå inte fungerar under avbrottet. Lämna en lampa på för att se när elen kommer tillbaka.
Spis, strykjärn, kaffebryggare, tvättmaskin: Stäng av dessa apparater. Om de lämnas på kan de orsaka brand när elen återvänder. Stäng också av vattenkranarna till tvättmaskinerna för säkerhets skull.
Kylskåp: Maten håller sig kall i kylskåpet i ett par till några timmar efter att elen gått. Kylförmågan är alltid beroende av apparatens egenskaper, vilket innebär att det inte finns någon exakt allmän riktlinje för hur länge livsmedel förblir säkra i kylskåpet vid ett strömavbrott. Öppna inte kylskåpsdörren i onödan, så att varm luft inte kommer in. Fundera på vad du behöver och ta ut allt på en gång. Om strömavbrottet ser ut att bli långvarigt kan du flytta maten till kylväskor med kylklampar.
Frys: Maten håller sig fryst i minst ett dygn om du inte öppnar frysen. Öppna den alltså inte i onödan, eftersom det påskyndar upptiningen. Beroende på olika faktorer kan frysen hålla maten fryst i upp till två dygn. Om du är orolig för att maten tinar kan du täcka frysen med till exempel mattor, filtar eller tjocka täcken. Det kan ge 4–5 timmars extra kyla.
Vattenkranar och duschar: Under avbrottet kan det fortfarande komma vatten ur kranarna och duscharna, men det rekommenderas inte att använda dem. Det finns en liten risk att vattnets temperatur har stigit på grund av avbrottet.
Hamstra inte vatten. Det övre reservoarsystemet som används i Finland garanterar tillräckligt vattentryck för normalt bruk i flera timmar. Använd ändå vatten under strömavbrottet endast för det mest nödvändiga.
Om du tänder ljus, se till att de står på ett obrännbart underlag och att de inte lämnas utan uppsikt i rummet.
Elapparater: När elen kommer tillbaka, koppla inte in alla elapparater på en gång. En plötslig belastningstopp kan orsaka ett nytt strömavbrott.
Till exempel värmeelement bör sättas på en i taget med en liten paus emellan. Elbastuns aggregat är också en mycket stor enskild belastare.
Kontrollera att kylapparaterna startar om.
Även efter avbrottet bör du vara försiktig så att vattnet från kranen inte är för varmt.
För att vara förberedd inför eventuella framtida strömavbrott, gå igenom våra anvisningar för hur du förbereder dig för elavbrott.
Läs informationspaketet om strömavbrott
Vi följer elnätets situation 24/7
Vi övervakar elnätet dygnet runt. Våra övervakningssystem får information om större nätfel omedelbart. Därför behöver du inte ringa oss direkt när ett strömavbrott börjar. Kontrollera först våra kommunikationskanaler. Om det inte finns någon information om avbrottet efter en stund, kan du göra en felanmälan via vårt formulär.
Turku Energias journummer (tel. 0800 02001) ska dock alltid ringas vid nödsituationer som rör elnätet. Du kan också ringa om du känner till orsaken till strömavbrottet – det kan hjälpa oss att lokalisera felet snabbare.